W samochodach z silnikiem iskrowym bardzo istotne jest prawidłowe dobranie składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Od niego bowiem zależy to, czy silnik będzie prawidłowo pracował. Jest to również kwestia ekonomii – źle dobrany skład może generować niepotrzebne, nadmierne zużycie paliwa. A co za tym idzie, dodatkowe koszty eksploatacji. Urządzeniem określającym ilość powietrza trafiającego do komór silnika jest przepływomierz. Na podstawie tych danych określana jest optymalna ilość paliwa.
Różnorodne przepływomierze powietrza
Warto zauważyć, że nie każdy przepływomierz jest taki sam. Urządzenia tego rodzaj odróżnia się budową i sposobem działania. Przede wszystkim wyróżnia się modele starej i nowej generacji. Bez względu jednak na rodzaj zastosowanego przepływomierza, jego rola w samochodzie jest kluczowa dla sprawnego działania silnika .Dlatego też w razie awarii i konieczności wymiany elementu, warto kupić najwyższej klasy urządzenie od uznanego producenta. Z prowadzeniem można go szukać między innymi w sklepie Ucando.pl.
Przepływomierz objętościowy
W starszych modelach silników najprawdopodobniej znajdziemy przepływomierz powietrza objętościowy, zwany również klapkowym. Taki przepływomierz składa się z m.in. regulatora, zaworu zwrotnego, tłumika, sprężyny powrotnej, ruchomej klapki, czujnika temperatury powietrza i potencjometru. Urządzenie to stosunkowo trwałą konstrukcją, która rzadko ulega awariom. Ewentualne usterki powodowane są zazwyczaj montażem instalacji gazowej. Płomień zwrotny może powodować gwałtowne zamknięcie klapy, czego efektem jest rozsadzenie jej.
Przepływomierz masowy
Tego typu przepływomierz powietrza umieszczony jest za filtrem, w kolektorze dolotowym. Urządzenia tego typu dokonują pomiaru na zasadzie mierzenia natężenia prądu, który jest potrzebny do utrzymania stałej temperatury platynowego drutu chłodzonego za pomocą powietrza.
Napięcie służące do zasilania przepływomierza masowego jest tym samym, które stanowi napięcie wyjściowe dla sterownika silnika. Sterownik ten zarządza m.in. wtryskiem paliwa, który dostarcza paliwo do kanału dolotowego lub do cylindra. Przepływomierz powietrza masowy jest wyposażony w termistor. Jego zadaniem jest mierzenie temperatury zasysanego powietrza.
Przepływomierz powietrza masowy mierzy wydatek masowy, a nie objętościowy, jak ma to miejsce w przypadku przepływomierzy klapkowych. Zaletą przepływomierzy masowych jest brak generowania dodatkowych oporów przepływu powietrza, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie większej mocy maksymalnej. Przepływomierze klapkowe charakteryzują się jednak wyższą odpornością na zabrudzenia i różnego rodzaju uszkodzenia. Również ogólna trwałość jest wyższa (w przypadku przepływomierzy masowych wynosi ona jedynie 60 tysięcy kilometrów przebiegu).
Awarie przepływomierza – jakie są objawy?
Jeżeli przepływomierz powietrza ulegnie awarii, pierwszym co zaobserwujemy, będzie nagła utrata mocy silnika. Przyspieszanie stanie się problemem. Może się zaświecić również kontrolka “check engine” znajdująca się na desce rozdzielczej. Wśród innych objawów, które mogą świadczyć o awarii, znajduję się również znaczny wzrost w zużyciu paliwa. Również skład spalin ulega zmianie, jednak może być trudne do zaobserwowania.
Partnerem artykułu jest sklep motoryzacyjny Ucando – https://www.ucando.pl/k/przeplywomierze-powietrza-i-regulatory-doladowania/U0702.
Dodaj komentarz