Niezawodne uszczelnienia techniczne – czym jest oring?

Niezawodne uszczelnienia techniczne – czym jest oring?

O-ringi są stosowane w układach hydraulicznych i są rodzajem uszczelki. Składają się one z pierścienia z usieciowanej gumy w kształcie litery O z płaską stroną, która tworzy gniazdo ściskane przez dwie łączone części. Pierścienie uszczelniające są wykonane z materiałów syntetycznych, głównie z gumy wulkanizowanej i neoprenu, a także z niektórych innych elastomerów. Ten typ uszczelki jest stosowany w aplikacjach, w których wymagana jest odporność na wysokie ciśnienie. Wynika to z faktu, że o-ringi mają większą wytrzymałość na rozciąganie niż inne typy uszczelek.

Ich główną zaletą w porównaniu z innymi uszczelkami jest zdolność do zachowania szczelności nawet w przypadku poddania ich działaniu dużego ciśnienia lub wysokiej temperatury. Oznacza to, że można je stosować w takich miejscach, jak pompy wodne i chłodnice oleju oraz przy pracy w ekstremalnych temperaturach.

Uszczelnienia najwyższej jakości – dlaczego warto stosować oringi? 

Podczas gdy inne rodzaje uszczelek wymagają więcej miejsca wokół siebie, aby uzyskać doskonałe uszczelnienie, pierścień uszczelniający typu „O” zapewni szczelne uszczelnienie nawet po ściśnięciu przez stosunkowo niewielką ilość materiału. Umożliwia to stosowanie tych uszczelek w miejscach, gdzie przestrzeń może być ograniczona lub gdzie dostęp do obszaru wymagającego uszczelnienia może być utrudniony, a także w innych częściach urządzeń lub maszyn.

Uszczelki typu o-ring są rodzajem uszczelnienia mechanicznego stosowanego w celu zapobiegania nieszczelnościom w maszynie lub innym układzie wykorzystującym uszczelkę. Ten typ uszczelnienia można znaleźć w różnych typach maszyn, zarówno przemysłowych, jak i domowych.

Głównym zadaniem uszczelki jest niedopuszczenie do stykania się dwóch powierzchni, co zapobiega ewentualnym wyciekom. Uszczelki mogą być wykonane z różnych materiałów i stosowane do różnych celów w maszynach. Na przykład istnieją uszczelki wykonane specjalnie do pracy w wysokich temperaturach, takie jak stosowane w silnikach parowych, ponieważ są one bardziej odporne na zużycie. Oringi są jednym z najczęściej stosowanych uszczelnień w przemyśle. Do ich głównych zalet należy wysoka odporność na zużycie, korozję chemiczną i uszkodzenia mechaniczne. Uszczelki Oring są elastyczne, odporne na naprężenia i zapewniają dobre uszczelnienie. Nie szkodzi im wilgoć ani wysoka temperatura i mogą być stosowane w wielu dziedzinach: od rolnictwa po przemysł spożywczy, od budownictwa po energetykę. Szeroki zakres dostępnych wymiarów umożliwia dobór najbardziej odpowiedniego typu do konkretnego zastosowania.

Dlaczego oringi są potrzebne? Zastosowanie oringów

Oringi utrzymują ciecze w szczelności podczas ich przepływu przez rurę lub wąż, a także zapobiegają przedostawaniu się wody z układu, gdy nie powinna się tam znaleźć. Oringi zapobiegają przegrzewaniu się silnika podczas pracy samochodu. Utrzymują szczelność i stabilność temperatury w silniku samochodu w przypadku nieszczelności. O-ringi to uszczelki gumowe wykonane ze specjalnego kauczuku syntetycznego. Są one powszechnie stosowane w układach hydraulicznych i maszynach, aby zapewnić szczelność, odporność na temperaturę i korozję. Oringi najczęściej wykonywane są z takich materiałów jak EPDM, NBR, FKM/FPM/VITON, VMQ, HNBR a także wiele innych. Dostępne na rynku różne możliwości sprawiają, że każdy znajdzie odpowiedni oring do własnej maszyny czy urządzenia. 

Gdzie można znaleźć oringi?

Producenci starają się, aby ich produkty były jak najbardziej wydajne, stosując mniejszą liczbę części. Konieczne jest jednak, aby części te miały doskonałe właściwości uszczelniające, tak aby podczas użytkowania nie dochodziło do nieszczelności. W tym właśnie miejscu oringi są przydatne dla producentów: oringi pełnią rolę uszczelnienia w wielu różnych typach maszyn i przyrządów, dzięki czemu nie ma potrzeby wymiany zużytych części.

Oringi zwykle znajdują się w komorze silnika lub wokół paska wentylatora. O-ringi to uszczelki gumowe, które są bardzo odporne na zużycie, temperaturę i ciśnienie. Są przeznaczone do stosowania w maszynach, przyrządach i urządzeniach, które wymagają bardzo specyficznego uszczelnienia, jak np. uszczelki wewnątrz chłodnicy samochodu. Chłodnica samochodowa jest wypełniona płynem chłodzącym, który krąży w silniku i utrzymuje w nim odpowiednią temperaturę. Chłodnica jest uszczelniona pierścieniami uszczelniającymi typu O-ring, które zapobiegają wyciekowi płynu chłodzącego lub przedostawaniu się powietrza.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą produkującą uszczelki FKM FPM Viton – Kedarix https://kedarix.com/

Grzegorz

Zobacz też

Dodaj komentarz